تخم مرغی که باعث زنده ماندن فضانورد در فضا شد

در سال 1968، صنعت تخم‌مرغ باید با توصیه‌های انجمن قلب آمریکا روبرو می‌شد که افراد را تشویق می‌کرد تا کمتر از سه تخم‌مرغ کامل در هفته مصرف کنند و ادعا می‌کردند که کلسترول بالای رژیم غذایی برابر با کلسترول خون بالا و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر است. این توصیه‌ها نه تنها بر صنعت تخم‌مرغ تأثیر گذاشت، بلکه تا حدی بر عادات غذایی مردم نیز تأثیر گذاشت و آن‌ها را از یک غذای مقرون‌به‌صرفه با علاقه‌ی تغذیه‌ای بالا محروم کرد. تا سال 1995، یک تلاش هماهنگ برای یکسان سازی تمام توصیه های غذایی ملی ایالات متحده و حمایت از تحقیقات in vitro و in vivo برای توانبخشی تخمک ها انجام شد. قیمت شانه تخم مرغ ارزش بسیار کمی دارد به دلیل اینکه جنس آن بیشتر از بازیافت کارتن و پلاستیک می باشد.

اکنون نیم قرن تحقیق نشان داده است که مصرف تخم مرغ با افزایش خطر سلامتی مرتبط نیست  و با توجه به محتوای بالای مواد مغذی و فعالیت های زیستی متعدد آن، ارزش افزودن چنین محصولی را در رژیم غذایی ما دارد. برخی از تحقیقات اخیر نقش مفید تخم مرغ را برای انسان ها از جمله افراد فعال بدنی برجسته کرده اند و چندین نویسنده نشان داده اند که کلسترول تخم مرغ به خوبی جذب نمی شود. در نتیجه، مصرف تخم مرغ تأثیر قابل توجهی بر غلظت کلسترول خون ندارد. به موازات آن، مصرف‌کنندگان تخم‌مرغ به‌ویژه نوزادان 6 تا 24 ماهه، قندهای اضافه‌شده و کل کمتری نسبت به غیر مصرف‌کنندگان می‌خورند که احتمالاً با اثر سیری آن مرتبط است.

در حال حاضر به خوبی ثابت شده است که تخم مرغ می تواند به سلامت کلی در طول عمر کمک کند، اگرچه افرادی که از اختلالات متابولیک مانند دیابت، کلسترول خون بالا و فشار خون بالا رنج می برند هنوز باید در مصرف کلسترول غذایی خود احتیاط کنند.

نگرانی دیگر مربوط به آلرژی به تخم مرغ است که یک آلرژی رایج غذایی نوزادان است که شیوع آن بین 1.8 تا 2 درصد در کودکان کمتر از پنج سال تخمین زده می شود. مولکول‌هایی که با حساسیت بیش از حد به تخم‌مرغ مرتبط هستند، عمدتاً در سفیده تخم‌مرغ متمرکز می‌شوند و اووالبومین، لیزوزیم، اووموکوئید و اووترانسفرین آلرژن‌های اصلی تخم‌مرغ هستند.

  • منابع:
    1. The Golden Egg: Nutritional Value, Bioactivities, and Emerging Benefits for Human Health